I, at any rate, am convinced that God does not throw dice.


I, at any rate, am convinced thet God does not throw dice

Albert Einstein

måndag 8 november 2010

Hinduismen - renhet & orenhet

Idag har vi äntligen haft ett slutprov inom religionskunskap om hinduismen. Jag tackar Gud att lektionerna har gått snabbt, religionen var så tråkig och komplicerat. Nu känns det som om jag kan mycket om hinduismen. En sak som intresserade mig mest och som jag fokuserade mig mest på är vad som är heligt/rent och vad som anses oheligt/orent inom hinduismen, en tvångstanke dök upp inom mig och sa att jag måste dela med mig av den kunskapen till er, mina kära läsare.

Hinduismen är en av de fem världsreligionerna och även den religionen om är mest olik de andra fyra religionerna. Hinduerna tror inte endast på en gud (till skillnad från min egen tro) utan dem tror och ber till flera gudar beroende på vad de ber om eller vad de behöver, och varje gud har en så kallad speciell egenskap. De tre mest populära eller rättare sagt kända gudar är Shiva, Brahma och Vishnu. Shiva – han är både skaparen och förstöraren, hinduerna tycker att Shiva föreställer det goda och det onda som finns i varje hindu/människa.

Brahma – han är världssjälen och skaparen av världen. Vissa tror att han är den första guden och andra inte, han har så få dyrkare därför kallas han ibland för ”den glömda skaparen”. Vishnu – han är den goda och vänliga guden som har flest dyrkare. En hel del anser honom som den högsta guden medan andra betraktar honom som den enda guden.

När jag ska till exempel be går jag till min heliga byggnad dvs. moskén eller så ber jag hemma. Detsamma finns hos hinduerna, när de ska be eller offra något går dem till sin heliga byggnad och det är ett tempel. Men skillnaden mellan min heliga byggnad och deras heliga byggnad är att i moskén är alla som är där inne och ber enade om en sak och det är att vi allihop ber till en och samma gud, medan i hinduernas tempel finns det olika ”avdelningar” till varje gud eftersom det finns många gudar att tillbe.

En hindu tror på något som heter karma och det innebär att man föds om efter döden. Karman är de onda och goda handlingar som en hindu har genomfört i sitt liv. Har man en god och bra karma föds man igen till något bra (något som är bättre än vad man var i sitt föregående liv), har man en dålig karma föds man till ett djur eller annat dåligt. Jag kan se detta som paradis och helvete för mig. Lever jag ett bra liv där jag följer Islams regler hamnar jag i paradiset, lever jag ett liv där jag syndar och går emot guds lagar så hamnar jag i helvetet. Detta är något självklart för mig och för de flesta. När jag för först gången läste om att hinduer tror på återuppfödelse brast jag ut av skratt, hur smart är det att tänka så egentligen, jag menar om de nu vore sant så är alla levande varelser hinduer ju. Kom igen gott folk tänk logiskt, hade vi verkligen återuppfötts hade jorden gått under för länge sen, tror ni verkligen att jordklotet får plats med alla varelser som har levt sen Adam och Eva?!

Okej, låt mig fortsätta att berätta mer om den bisarra religionen. Varje människa oavsett om man följer någon religion eller inte funderar alltid på vad meningen med livet är. vissa hittar svaret lätt medan andra inte hittar något svar alls. Jag tror att det beror på just att man saknar en religion eller en tro. För en troende människa är svaret hur enkelt som helst, det är bara att följa sin religion. Därför tycker jag att de flesta religionerna har samma syn på vad meningen med livet är, alltså att det är en likhet mellan de flesta religionerna.

Meningen med livet för hinduerna är att leva ett liv så att man uppnår moksha, och vad är det? Jo, det är att man blir fri från återuppfödningen och hamnar istället hos gudarna. Enligt mig (som en troende muslim) är meningen med livet att lära känna min gud Allah, tro på honom och dyrka honom som han har beviljat. Att leva ett liv som nöjer honom och som inte går emot honom för att slutligen nå mitt mål som är paradiset, där jag är med de heliga profeterna och med min herre Allah. Det är en tydlig likhet mellan hinduismen och islam, så hinduernas syn på vad meningen med livet är helt okej, jag accepterade den. Det som jag inte accepterade inom hinduismen och som jag tycker är ”dumt” och kommer alltid att tycka så är vad dem anser är rent och orent. Nämligen så är människorna hos dem olika värda. Är du i den högsta kasten dvs präst anses du som renast och högst värderad. Stackars dem i den lägsta kasten, de anses som orena bara på grund av att de är fattiga och har ”smuts-jobb” alltså att de jobbar som sophämtare eller städare.

Egentligen är det tvärtom, dem som jobbar med att städa och rensa gator är de som är mest rena, tänk på att de måste tvätta sig väldigt ofta?! Dom som kommer i kontakt med döda människor eller döda djur är också orena. Gravida kvinnor är orena, det här är en punkt som jag måste stanna vid. Hur kan en gravid kvinna vara oren. Att vara gravid ingår ju i det naturliga livet för att föröka mänskligheten och bevara familjens namn, jag till exempel vill inte att mitt efternamn ska dö efter några år utan jag vill att mina barn och barnbarn ska bära på familjens namn. Gravida kvinnor behöver stöd och hjälp i och med att dem blir trötta och aggressiva snabbt, därför ska människor runt omkring ta hand om henne och inte lämna henne för att hon e oren, enligt hinduismen då. Sen efter graviditeten så är kvinnan i hinduismen fortfarande oren för att hon får mens i ungefär 40 dagar. Mens är orent inom hinduismen. Många inom min religion (Islam) tror att när kvinnan får sin mens så är hon smutsig men det är helt fel. Kvinnan anses då som sjuk för att hon förlorar mycket blod, därför behöver hon näring och vila till exempel att hon inte fastar under Ramadan månaden mm. Samma sak gäller det efter graviditeten. När hon får sin mens i mer än en månad har Gud skänkt henne gåvan att vila, eftersom hon är väldigt trött med att amma och ta hand om de nyfödda barnet. Och Allah är barmhärtig och underlättar för sina tjänare. Så mina kära läsare, men i Islam har inget med orenhet att göra, folk har bara missuppfattat det eller saknar kunskap om det.

Det sjuka inom hinduismen är också att den som kommer i kontakt med något som är orent blir själv oren. Herregud, om jag till exempel ska hjälpa en gravid kvinna upp för trappan eller gå över gatan eller vad som helst, blir jag smutsig då? Måste jag duscha eller tvätta mig bara för att jag har gjort en god gärning och hjälpt en gravid kvinna ”som anses vara oren”? Det är verkligen sjukt, jag kan absolut inte förstå mig på dem. Sen när man vill rena sig från det smutsiga eller orena går man till sin heliga flod Ganges som ligger i Indien. Ganges är Indiens näst längsta flod och den renar hinduer från deras synder. För hinduer är Ganges som Mecka för mig, en helig plats som varje troende vill besöka innan man tar farväl för livet. När man dör tar man liket till floden Ganges och tvättar den där, sedan bränner man liket och sprider dess aska över floden, för att då blandas själen med gudarna (enligt hinduerna då). Men egentligen är floden ganges den smutsigaste floden som finns i världen.

Runt omkring floden finns det massa fabriker som släpper ut gas, och all avfall från dessa fabriker kommer till floden och blandas med den, dessutom askan som kommer från döda kroppar, Så hur kan den vara ren?! Istället för att rena sig blir man ju ännu mer oren, jag fattar inte hur dem inte tänker på de. Enligt dem så kan inte ganges bli oren eftersom den renar sig själv. Jaha, sen efter att man tar ett dopp där och får massa konstiga sjukdomar, kommer man fortfarande ha samma åsikt? Något annat som är heligt för hinduer och som inte borde vara heligt är kor. Dom kan gå runt på gatorna så som människor går runt, ingen får skada dem eller göra dem illa på något sätt. Om jag kör bil och en ko står och blockerar vägen så måste jag stanna bilen tills den går förbi. För oss är detta hur dumt som helst men för hinduer är det naturligt. Skälet till att hinduerna är så rädda om sina kor och låter dem vandra precis vart som helst är för att de tycker att kor är så generösa och toleranta eftersom dem ger mycket och begär inget tillbaka. Till exempel att den ger mjölk som sedan kan bli yoghurt, smör eller grädde, urin (som ansågs vara medicinskt medel), att dem brukar åkern mm. Dom tror även att alla gudar lever inuti korna därför ska man behandla kon som om man behandlar gud. I Indien är det strikt förbjudet att slakta kor, dels för att de flesta är vegetarianer men även för dess heliga status. Jag tycker faktiskt synd om muslimerna som bor i Indien, det är tillåtet för oss muslimer att äta nötkött och det är en del av vår ”frihet” om man säger så, men hinduerna begränsar friheten för de muslimska indiska familjer genom att inte tillåta dem äta nötkött pga att den är helig i deras ögon. Kon är även en symbol för moderlighet, den ger mjölk precis som modern ger mjölk till sitt barn.

Jag får nog ta och avsluta mitt inlägg, den blev lite extra lång men jag hoppas att det var värt att läsa den. Som sagt, detta är vad jag tycker, jag känner ingen hat mot någon religion och varje människa får tro på precis vad den vill.

Religionerna handlar mycket om kärlek men vi som följer dem är fulla av hat och så ska det inte vara. Hade varje människa följt sin religion på det rätta sättet så hade världen varit fri från all hat och krig, ja.. livet hade varit underbart!

Fatima Kachroudi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.