I, at any rate, am convinced that God does not throw dice.


I, at any rate, am convinced thet God does not throw dice

Albert Einstein

fredag 29 oktober 2010

Det rätta livet

Hur ska man leva sitt liv? Finns det gudomliga regler? Vilken religion är den rätta?

Jag har gått vilse, alla tycker och tror att det de tror på är det rätta och de som inte tror på samma sak som en själv gör tror på fel tro. Vissa respekterar andras tro även om de inte håller med en, men det finns människor som sänker dig och säger rakt ut till till dig att DET DU TROR PÅ ÄR FEL OCH JAG TROR PÅ DET RÄTTA. Hur mycket du tror på det du tror på och tycker verkligen att det är det rätta skiter de fullständigt i. Det är själva respektlösheten och okunnigheten. Det tänker jag inte fördjupa mig i just nu hur det nu än irriterar mig, för jag har tänkt diskutera meningen med livet från en hinduisk syn. Det är ett mycket intressant ämne, för vår tro är det som leder oss i livet, vi gör det som vi tror är rätt och inte det som vi tror är fel. Religioner är olika vägar för att hjälpa oss att tro och inte tro på vad.

En hindu tror på reinkarnation, återfödelse, att människan föds som något bättre eller sämre i sitt nästa liv beroende på vad man har gjort i sitt förra liv. De tror att livet är som ett kretslopp som ingen kan slippa, som de kallar för samsara. Man återföds varje gång man dör tills man når moksha. Moksha är befrielsen från återfödelse, man slippar födas igen eftersom man har befunnit sig högst upp trappan och smälter in med det heliga. Det är karman som bestämmer om man ska upp eller ner i kastet i nästa liv. Karman är de konsekvenser av handlingarna man utför i livet. Ju mer dålig karma man få desto djupare längre ner man faller, ju mer bra karma man får desto högre upp man klättrar i kast trappan. Det tar längre tid att klättra upp på trappan, och det är snabbt att falla ner. Ju högre på trappan man blir desto mer regler är det man ska följa.

Men är det verkligen meningen med livet? Att återfödas för att bli bättre och bättre och bättre? Så det föds aldrig nya själar, utan det är alltid de gamla som inte blir så rena att de kan nå moksha? Men att nå moksha är inte så lätt som vi tror. Man måste undvika allt orent och då menar jag inte bajs och kiss utan i hinduismen är kött, gravida kvinnor, döda djur och människor, mens, kastlösa människor, sperma m.fl. också orent. Man måste vara god, man ska vara snäll mot allt levande, det kallar de för ahimsa, alltså icke våld. Man måste upptäcka atman, alltså själva jaget i en själv, och nå insikt om världen och meditera över denna. Det är mycket fler regler och komplikationer som jag inte har berättat om än och vilket jag inte heller kommer berätta om nu, eftersom det är en religion och den innehåller mycket regler om hur man ska leva sitt liv. Men behövs alla de reglerna och krångel? Måste det vara så svårt att leva och måste man tro på något som hjälper en att vara god? Hinduerna tror på karma och reinkarnation och att de måste vara goda för att slippa samsaran. Muslimerna tror på livet efter döden, blir de goda och följer reglerna inom islam så finner de sig i paradiset efter döden och slippa plågas i graven, blir de däremot onda så bränns deras kroppar i helvetet flera gånger om och om och om, de plågas i sina gravar också och t.o.m i livet. Reglerna i islam är inte heller enkla att man lätt kan följa dem, men man måste försöka ändå. För vissa muslimer är de inte så svåra eftersom man ”lever” med dem, alltså de som bor i ett muslimskt land, för då är reglerna enklare eftersom många lagar är tagna av religionen tex. i flera länder i mellanöstern.

Men vad är meningen med livet? Jag och min äldre syster diskuterade det flera gånger. Hon tycker att meningen med livet är att vara god innerst inne och ingen religion spelar roll även om hon själv är muslim som mig. Jag tycker däremot att om man följer sin religion rätt så når man moksha eller paradiset eller vad man nu tror på, eftersom i alla religioner bör man vara god och behandla andra som man själv vill bli behandlad, alltså på ett bra sätt. Men det betyder inte att man inte ska leva sitt liv. Det kan man göra men religionens regler om att man inte ska skada sig själv och inte ska skada andra eller kränka dem ska man alltid komma ihåg. Man lever ju inte själv i livet och man måste tänka på andra människor så som man tänker på sig själv, även människor man inte känner. Jag tycker därför att man ska följa sin religion eftersom den handlar om hur en ska leva med andra människor i världen.

Det finns ingen rätt religion eller fel religion i min syn, för alla religioners mål är samma, man ska vara god för att kunna leva bättre i sitt nästa liv. I vissa religioner tror man inte på ”nästa liv” men man ska ändå vara god. Även om det finns olika symboler för vad man ska tro på som profet, olika gudar, heliga skrifter så är målet ändå detsamma. Många låtsas vara muslimer, hinduer eller kristna eftersom de har fått den religionen av sina farfäder, men egentligen är de helt irreligiösa och gör allt så är emot sin egen religion; döda, kränka, slå och misshandla, skada sig själva m.m. Det är oftast såna som jag har träffat som har kränkt mig pga min religion och min slöja som jag bär i huvudet. Det är själva respektlösheten. Men det finns sådana som säger att de är jätte religiösa och låtsas veta allt i sin religion men sedan går och våldtar unga tjejer. Såna typer har jag mött också. Men man ska inte sitta och se vad de andra gör och inte gör och kritisera de utan man ska hjälpa de andra att bli bättre, de behöver inte tillhöra till samma religion som en själv men vi alla är människor ju. Många människor inom samma religion kritiserar varandra och snackar illa om hur dålig den personen är istället för att hjälpa den personen att bli bättre eller för att se på sig själv och sina handlingar.

En sak som ingår i alla religioner är respekten för att andras tro, så som du tror att det du tror på är rätt så tror andra också likadant om sin egen tro. Jag blir så irriterad när människor bedömer än utifrån ens tro eller stil. Många människor får inte vissa jobb pga sina religioner för att det tror på en gud eller fler, man tänker inte ens på deras känslor. Religion kan förstärka personlighet tycker jag för att man kan luta sig mot sin tro och argumentera om vad man starkt tror på. Därför måste man inte sänka troende människor utan diskutera med dem för att förstå hur de tänker och dela ens egna tankar med dem.
MÄNNISKOR, det är inte religioner ni ska tänka på och glömma personen och hans/hennes känslor. Jag har blivit kränkt så många gånger i Sverige pga min slöja (aldrig blivit det i mitt hemland eftersom de flesta var muslimer som mig). ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA VÄRDA OBERONDE PÅ HUR DE SER UT ELLER VILKEN RELIGION DE TILLHÖR TILL.

En citat som jag har hittat i Bhagavad Gita som är en diktverk som ingår i Mahabharata och tyckte om är:

"En som har kontroll över sinnet är fridsam i värme och kyla, i glädje och smärta, i ära och vanära, och är alltid ståndaktig med överlägsna jaget"

Kontrollera er människor innan ni uttrycker era fördomar med onda handlingar mot andra människor! Varje handling ni utför har en stor inflytande och påverkar mycket.

Ruaa Abbas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.