I, at any rate, am convinced that God does not throw dice.


I, at any rate, am convinced thet God does not throw dice

Albert Einstein

onsdag 27 oktober 2010

Hinduismen - mat och religion.
 
Jag har haft fullt upp med skolan, har haft en massa prov och arbeten som aldrig tagit slut känns det som, så där har ni svaret till varför jag har varit så "frånvarande" från min blogg.

Men som tur är har vi äntligen nått den sista veckan innan vi ska ha slutprovet inom hinduismen, som jag har gnällt om så mycket. Som jag tidigare har nämnt ett fåtal gånger, så är detta något av det mest oinressanta ämne jag någonsin har läst om. Tyvärr så är det ju en obligatorisk kurs, och denna delen av kursen är liksom de andra delar, en av de viktigaste, så just därför är det bara att knipa igen och försöka göra mitt bästa för att uppnå ett bra betyg.

Det finns dock en del av religionen som har fångat mitt intresse och som jag har försökt fördjupat mig i lite extra för att kunna dela med mig av det till er, och det är hur deras föda är kopplad till deras religion. Jag måste bara tillägga att deras tankesätt och syn på saker är så oerhört fånigt? Konstig? Annorlunda? Ja, man kan ju tycka en massa.. Huvudsaken är att man ändå måste respektera deras tro, så som man själv vill att andra ska respektera ens egna tro.


Jag själv är muslim. Jag kan tycka att en del saker inom Islam är rent fåniga, som t.ex. att man ofta säger om i princip allt, att det är "haram" (det är en synd) att göra det ena och det andra. Allting anses vara en synd, vilket jag upplever är jättejobbigt. Dock så får ni inte missuppfatta mig. Jag älskar min religion och hade aldrig kunnat tänka mig att konvertera till en annan. Men som sagt, så finns det alltid något som man inte tycker om, så är livet. Det är bara att vänja sig. Man kan inte tycka om allt. Men som jag nämnde förut, måste man ändå, trots att man inte gillar något, respektera det för att visa respekt för andra.

Jag tänkte berätta lite kort om hinduismens bakgrund och även hur det ser ut idag. Jag kommer självklart fördjupa mig lite extra om deras föda, då det är mitt mål!

Hinduismen är en av de fem världsreligionerna och även den religon som skiljer sig mest ifrån de andra religonerna. Det är väldigt annorlunda hur de resonerar kring mat, kring återfödelse och även att det inte bara finns en Gud, utan flera. Just denna punkten, att det finns flera gudar, är ju en helt annorlunda med hur vi muslimer har det. Det är snarare sagt en synd att ens tro på att det finns fler gudar än "Allah" (Gud).
Hinduer inte bara tror utan ber också till flera olika gudar, beroende på vad de ber om det de behöver, då de anser att varje Gud har en speciell egenskap. De högsta gudarna är Vishnu, Brahma och Shiva.

Vishnu är den som har flest anhängare då han är den goda och den vänliga Guden. Vissa anser att han är den högsta Guden medan andra anser att han är den enda. Brahma är världssjälen och skaparen av världen. Han har minst dyrkare och kallas just därför för "den glömda skaparen". Shiva - är skaparen men även förstöraren.

En likhet som muslimer och hinduer har är att de båda har heliga "platser" som det går till för att be. Muslimer har Moskén, och hinduer har deras heliga tempel. Det finns dock en skillnad och det är att muslimerna ber till Gud och Hinduerna till flera, och just därför har de olika "rum" till varje Gud, beroende på vem dem ska be till.


Då kommer jag slutligen till mitt mål, hinduers föda. I hinduernas religösa skrifter står det bland annat att vegetarisk kost ger möjlighet till frälsning men dock säger inte alla skrifter så. I de äldsta skrifterna står det att ett djur är tillåtet att äta om det först har offrats åt gudarna och En likhet som muslimer och hinduer har är att de båda har heliga "platser" som det går till för att be. Muslimer har Moskén, och hinduer har deras heliga tempel. Det finns dock en skillnad och det är att muslimerna ber till Gud och Hinduerna till flera, och just därför har de olika "rum" till varje Gud, beroende på vem dem därefter helgats. Därför kan man som hindu vara både köttätare och vegetarian.

Det finns en skrift, Manus lagbok, där det står hur hinduer i de högre kasterna ska äta för att nå frälsning. Det står även att kött är till för att mätta de man är skyldig att ge föda men det understryks även att kött endast är tillåtet att äta efter att det har helgats åt gudarna. Man menar på att djuret då inte dör i egentlig mening, utan att djurets själ kommer att återfödas i en högre existens. I skriften uppmanas alla högre kaster att leva endast på vegetarisk kost och just därför är de just bland de högre kasterna som man finner de flesta vegetarianerna.

De kastlösa står helt utanför dessa matregler. De tar hand om de självdöda djuren och många av de äter förstås också köttet, dock inte alla. Hinduer tror starkt på att genom att avstå från kött kommer man närmre frälsning, och föds i nästa liv då i ett högre kast. Därför avstår även många kastlösa från att äta kött.

Det är givetvist tillåtet att slakta och äta kött från vissa djur som tex får, getter och kycklingar. Dock är rovfåglar tabu, liksom kon. Kossor anses vara väldigt heliga för Hinduer och just därför slaktar man inte dem men däremot mjölkar man dem. Mjölk och de produkter som tillverkas av den anses vara föda med stort andligt värde. Ghi är en sort olja som man producerar av smör. Den anses vara det "finaste" livsmedlet av alla.

Grönsaker är tillåtet att äta, även om en del anses vara mindre lämpliga, som tex svamp och lök.
Deras måltider består ofta av flera olika rätter. En rätt som innehåller rotfrukt, en som innehåller baljväxter, en som innehåller bladgrönsaker och en rätt som då innehåller kött eller ett vegetariskt alternativ. Alla rätter förutom desserter serveras alltid med varmt bröd och ris.


Deras syn på människans föda skiljer sig helt jämfört med hur vår (islams) syn är. Vi anser att djuren är skapade för att vi ska äta dem då dem inte på något sätt har lika stort värde som människan har. Det man dock inte får missbruka och som är en stor synd (nu kommer vi till det jag nämnde förut, "synd hit och synd dit"), det är att kasta mat, särskilt djur. Man har ju offrat något i "onödan" då. Genom att kasta mat så tackar man inte Gud för den maten man fått, man uppskattar det inte helt enkelt. Det är ju även inte alla som har mat, därför bör man vara tacksam för det man både får och har.

Jag tänkte nämna två av hinduernas tradionella maträtter, rogah josh, indisk lammgryta. Den påminner rätt mycket om en tradionell matträtt nere i mitt hemland, Libanon. Kebbeh heter den, och det är en typ av marinering av burgul med lammfärs inuti som fyllning.

Chaptis, indiskt pannbröd, är rätt likt pitabröd, som är väldigt populärt nere i Mellanöstern men även i flera andra länder.


Det jag vill att ni alla ska tänka på är att, trots våra olikheter så är vi alla människor i grunden lika.
Det var allt för idag mina kära läsare, har ni några frågor om detta inlägg är det bara att fråga, tveka inte! Jag gör mitt bästa för att försöka ge er det svar ni är ute efter, jag har ju trots allt läst en hel del om Hinduismen så jag bör kunna det mesta.
Kram så länge!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.