I, at any rate, am convinced that God does not throw dice.


I, at any rate, am convinced thet God does not throw dice

Albert Einstein

måndag 10 januari 2011

Buddha vs Jesus

Siddharta levde rikt och lyxigt tills han en dag bestämde sig för att ge sig ut i landet. Då såg han lidande människor och insåg att alla inte har det så bra som honom. Han bestämde sig för att söka sanningen. Siddharta vandrade i 6 år och blev lärd av några av Indiens bästa lärare. Sedan mediterade han för att finna sanningen. Under tiden blev han frestad av mara men han var stark nog att vinna över maran. Efter denna händelse blev Siddharta Buddha, den upplyste. Buddha vandrade runt länge för att lära ut sin kunskap till andra. Han dog när han var 80 år och nådde enligt de flesta Nirvana. Vissa tror att Buddha kom tillbaks ner till jorden för att hjälpa människorna.


 

Några av likheterna mellan Buddha och Jesus var att de både föddes övernaturligt. Buddha kunde gå så fort han föddes och hans framtid var redan då förutbestämd. Jesus mamma hade inte ens haft sex när hon födde Jesus. En annan likhet är att både två blev frestade. Jesus blev frestad av djävulen då han fastade. Djävulen sa att Jesus skulle göra övernaturliga handlingar för egen vinnings skull. Jesus var stark nog att stå emot. Händelsen liknar det jag nämnde ovan, då Buddha blir frestad av maran. När Jesus korsfästes dog han men kom sedan tillbaka till joden. Mahayanerna tror att även Buddha kom tillbaka till jorden efter sin död. Både Jesus och Buddha uträttade också en del mirakel.

Målet i dessa två religioner är att nå frid. Buddisterna vill nå nirvana och kristna vill nå paradiset. Där finns deras själsliga slutmål. Skillnaden är att buddisterna riktar in sig på att man i nirvana är totalt upplyst medan man i paradiset är lycklig och fridfull.

Jag känner inte att jag varken är buddist eller kristen men jag föredrar buddisternas sätt att se på världen. Jag tror på karma liksom buddisterna gör. Jag gillar den åttafaldiga vägen mer än vad jag gillar de kristna budorden. Buddisterna bryr sig om alla sina medmänniskor, även om djuren. De kristna verkar inte anse att djuren är lika mycket värda som oss människor. Dock gillar jag att man inom kristendomen når friden och lyckan i paradiset vid slutet. Att vara totalt upplyst känns inte lika lockande då jag tror att meningen med livet är att vara lycklig. Jag tror varken på att onda människor pånyttföds eller hamnar i helvetet, utan jag tror att alla människor kommer till friden. Ingen människa är ond rakt igenom.

Emilia Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.