I, at any rate, am convinced that God does not throw dice.


I, at any rate, am convinced thet God does not throw dice

Albert Einstein

måndag 10 januari 2011

Levnadsregler inom islam och kristendom

Satt och gjorde klart ett arbete som jag fick i religion, så nu har jag min lilla paus innan jag måste göra andra saker. Arbetet gick ut på att jämföra Islams och Kristendomens levnadsregler. Jag tänkte ni kunde läsa mitt arbete och lämna en kommentar om vad ni tyckte om den.

Inom Islam finns det 5 så kallade pelare, som en troende muslim bör följa. Om du är muslim så ska du uppnå alla dessa. För utan dem hade det muslimska livet rasat samman. Varje dag måste dem därför sträva efter att gör goda handlingar och välja det goda istället för det onda.

    1. Trosbekännelsen - Är att tro på gud eller (Allah) som muslimer säger och på att Muhammed är hans profet.
    2. Bönen – Det är en annan viktig del inom Islam. Man ska be 5 gånger om dagen man ska helst be på en bönematta eller någonstans där det är rent. Innan man ber ska man också tvätta sig eller (abdest) som vi säger. När man ber bönen ska man vända sig mot Mecka och även falla på knä med pannan för att visa tacksamhet mot gud och att visa att du är muslim. Fredags bönen är den viktigast under veckan och man ska åtminstone då samlas i moskén för att be tillsammans.
    3. Zakat – Slags skatt till de fattiga för inom Islam så tror vi på att alla ska ha ett tak över huvudet. Därför ska det vara minst 2,5 % av vad man tjänar.
    4. Ramadan – Är en fastemånad där muslimer under en månad inte får äta under dagen. Man ska inte äta, dricka röka eller ha sex. Detta ska man göra för att kunna förstå och medlida med de fattiga. Detta ska man inte göra från gynning till solnedgång. Under månaden ramadan som Muhammed mottog den först uppenbarelsen.
    5. Hajj – Det är vällfärden till Mekka. Du ska minst en gång under ditt liv vällfärda till Mekka ochvandra runt Kaba sju gånger motsols. Men du får inte åka ditt om det på någon sätt förstör familjens ekonomi eller om man inte har en bra hälsa.


Inom Kristendomen ska man utgå från de 10 ordbuden. Som lyder så här;

    1. Att du ska tro på och bara på en och inte fler.
    2. Vi får inte missbruka guds namn, därför ska vi inte svära eller förbanna vid hans namn, eller använda det till ett bedrägeri och lögn. Man ska istället använda hans namn till nöd, tackar, lovar och när man ber.
    3. Inte förakta Guds ord utan hålla det heligt och istället höra och lära det.
    4. Sabbatsdagen är när gud gjorde jorden på sex dagar och på sjunde dagen vila han. Man ska alltså hålla denna dag helig och därmed också vila en dag om veckan.
    5. Visa respekt för din mamma och pappa och även hedra dem. För då mår du bättre och då lever du längre.
    6. Inte dräpa, inte göra någon illa, inte mörda utan hjälpa personen i nöd.
    7. Inte begå äktenskapsbrott, därmed inte vara otrogen. Att man och hustru älskar och hedrar varandra.
    8. Inte stjäla andras ägodelar utan hjälpa så det aldrig händer.
    9. Du ska inte vara falsk mot din medmänniska. Inte ljuga för personen eller prata skit om honom utan man ska tala sanning.
    10. Att man ska vara trogen och göra sina plikter. Så att vi inte lockar någon som arbetar för honom bort från oss.

Jämför Islam med Kristendomens levnadsregler.

Både tror på en och samma gud. Muslimer tror på att Muhammed är en av profeterna. Kristna tror att Jesus är Guds son. Inom islam är Jesus också viktig för i koranen står det att Jesus kommer återuppstå. Inom islam så ber man 5 gånger om dagen och i kristendomen ber man när det faller dig. Kristna går till kyrkan varje söndag och för muslimer är det heligt att gå på fredagar. Muslimer fastar under en hel månad, kristna fastar 40 dagar före påsk. Dock är söndagar undantag. De gör det till minne av Jesus frestelse. Muslimer gör det för att medlida med de fattiga. Kristendomen har inga profeter men, de har heliga personer. Kristna ber och prästen håller bönen.

Vad tycker jag;

Om du är en troende Kristen eller Muslim så kommer du följa dessa för på något sätt kommer du närmar gud och din tro när du gör det. De 5 pelarna kommer från koranen som skrevs av profeten Muhammed. De 10 budorden står skrivna i bibeln och det är gud som inristade dem i stentavlor och det var Moses som hittade dem på berget Sinai. Om man inte lever efter levnadsreglerna då är du inte troende och därför kommer hamna i helvetet. Religiösa regler finns nog för oss att följa, lära in och förstå och göra så att man kommer närmare himlen och inte helvetet. Du vill veta var du hamnar efter döden och om du följer dessa regler hamnar du i paradiset men, gör du inte så vill du inte veta var du hamnar. Jag tycker de känns vettigt och bra att ha religiösa regler att följa. Jag är nog inte så religiösa som jag kanske trodde jag var, för jag lär mig nya saker varje dag om min religion som jag ibland aldrig tänkt på. Men vissa är så pass religiösa att de bara följer det som står men, inte vet vad som är rätt och fel i det ”verkliga livet”. De är så religiösa att de glömmer att vara snälla och omtänksamma och glömmer att kärlek också spelar stor roll i livet. T.ex. jag kan inte förstå att en människa kan hata en person så mycket att den inte kan träffa sin egen son eller barnbarn för att hans fru kommer från en annan religion. Du påstår dig vara helig men, de dömer utan att känna personen. De föraktar personen, hur följer de då de religiösa reglerna? Vi vet inte vara vi kommer hamna efter döden men, vi vill känna att vi har gjort bra gärningar i livet. Då kan vi dö fridfullt och med hjärta så fylld med glädje och kärlek. Jag tror handlar om något större än allt annat, något jag inte kan beskriva för de svårt. Det finns konflikter och ibland kan jag gå galen bara jag tänker på det. Det får dig att tänka och analysera något jag aldrig riktigt får ett korrekt svar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.