I, at any rate, am convinced that God does not throw dice.


I, at any rate, am convinced thet God does not throw dice

Albert Einstein

måndag 10 januari 2011

Regler inom kristendom och islam

De kristnas regler är egentligen självklarheter. De tio budorden är grundlagarna enligt religionen. Men jag som inte särskilt insatt i ”min religion” tyckte att de tio budorden lät lite konstiga när jag läste dem. Dessa lagar är skrivna för väldigt längesedan då detta var mer aktuellt men vissa regler går inte att följa oavsett tid. T ex Du skall inte ha begär mot din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa. Nu menar jag inte att jag brukar vilja stjäla åsnor och tjänare av mina vänner men vi kan förnya det till att åsnan och tjänaren är nutidens mobil och dyra bil. De tio budorden uppkom då Gud gav dem till Moses. Om Gud personligen gav dessa regler till Moses bör dem vara rätt viktiga.

Ett annat budord är att man ska hedra sin far och mor. Jag förstår att man ska vara snäll mot sina föräldrar men religioner verkar hänga upp sig galet mycket på detta. Om min pappa misshandlar mig varje dag, ska jag då hedra honom? Det är våra föräldrar som valt att skapa oss så om något borde dem hedra oss lika mycket. Givetvis ska vi ge våra föräldrar respekt på samma sätt som de ger respekt till oss.

Den kristna lagen har en förbannelse. Om vi bryter mot Guds regler slår förbannelsen in. Men då Kristus är så omtänksam mot oss människor slipper vi undan förbannelsen och blir förlåtna. Trots att våra synder blir förlåtna så ska vi ändå försöka leva rätt med Gud.

Detta med alla synder är dumt. Det hade kunnat funka om det som gav oss synder hade varit vettiga anledningar men om det är en synd att vara homosexuell eller en synd att ha sex som ogift tycker jag att dessa synder förstör mer för oss människor än vad de ger oss nytta. Gud gör sina regler efter sig själv så det är honom vi ska efterlikna. Om vi inte liknar Gud blir det plötsligt en synd. Varför skapade han oss helt olika om han inte vill att vi ska vara det? Är homosexuella människor mindre värda för att de blir kära i samma kön och ska jag leva i synd för att jag inte vill gifta mig?

Islam är uppdelat i två delar; tron och sharian. Sharia betyder regler och innebär att man ska dyrka Gud, att man ska ha en viss moral och att man ska följa regler som bestämmer hur människor ska bete sig mot varandra. Det finns också brottslagar, ekonomiska principer och liknande.

Muslimer ska helst ska äta halalslakt. Det innebär att djuren hänger upp och ned och förblöder. Vissa muslimer vill inte äta köttet om djuret fått bedövning. Varför i hela världen skulle Gud vara för djurplågeri? Men i Koranen står det vad som ska ätas och inte. Man får t ex inte äta från djur som självdött. Muslimer får inte heller äta gris, även om det slaktas på muslimskt vis. Det är för att Gud sagt till folket att inte äta det och Guds vilja ska respekteras antar jag.

Muslimer ska inte heller dricka alkohol. För kristna är det inte en så hemsk sak att dricka lite öl och vin ibland men det är konsekvenserna av alkoholen som är problemet. Denna regel tycker inte jag är konstig. Man måste vara ren i huvudet så att man kan göra som Gud vill. Jag tror att avstå från alkoholen innebär att man visar respekt för Gud.

Jag anser att reglerna som skapats i religionen, som att man inte ska dräpa och att man ska ha en bra moral, kan vara bra riktlinjer för hur man ska leva. Men utan religionen hade vi nog listat ut det ändå. Jag har aldrig blivit uppväxt med religion hemma och mina föräldrar kan ännu mindre än vad jag kan om Gud men ändå vet jag och mina systrar om att vi inte får stjäla och att man ska uppföra sig bra. Regler är hinder från att göra det man verkligen vill. Regler kan behövas då vi inte vill leva i en galen anarkiststat, men de ska komma från människans förnuft och inte från en gammal helig bok. Att islam kan regler efter hur människan ska leva vara bra för individer men att styra ett helt land efter dessa uråldriga regler är det dummaste. Jag har hört att muslimer är väldigt accepterande mot folk med andra religioner men det verkar inte de styrande i arabländerna förstå.

Så, det jag tycker är att folk ska få leva efter vilka regler de vill. Oavsett om de kommer från Gud eller inte. Men människans förnuft (som säkert Gud gett oss) ska vi verkligen använda och ifrågasätta vissa religiösa regler som hindrar oss från att leva våra liv.

Emilia Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.